Де?
Київська політехніка,
корпуси 6 та 6-Б
Коли?
9:00 — 17:00
по робочих днях
+ деякі суботи
Актуальні новини про поточні та майбутні події у музеї дивіться на нашому календарі та соціальних медіа:

DPM Instagram page DPM Instagram page DPM Facebook page DPM YouTube channel

“До 155-річчя з дня народження Євгена Патона”

Виставка одного експонату: оригінал креслення – дипломний проєкт Максима Срібного (1926 р.) з автографом Євгена Патона (тоді завідувача кафедри мостобудування Факультету інженерів шляхів сполучення КПІ)

Опрацьовуючи фонди Державного політехнічного музею, працівники музею відшукали понад 10 оригінальних креслень дипломних проєктів випускників КПІ за 1918-1926 роки. І на всіх стояв підпис Євгена Оскаровича Патона! Перед нами відкрилася нова сторінка багатогранної діяльності видатного вченого.

Євген Патон працював в КПІ з 1 жовтня 1906 р. впродовж 34 років з невеликими перервами. Він заснував і був завідувачем кафедри мостів та кафедри зварювального виробництва, деканом інженерного відділення у 1906-1907 роках, засновником і першим директором Інженерного музею КПІ (з 1905 по 1912 роки), організатором Київської мостобудівної станції (з 1920 р.).

Євген Патон заклав основи вітчизняного мостобудування. Він одним з перших в Російській імперії почав залучати своїх студентів до творчої роботи з проєктування реальних споруджень. Їхні курсові та дипломні роботи складали окремі частини, а подекуди і повний проєкт під керівництвом Євгена Оскаровича на замовлення міських управ чи управління шляхів.

Дипломні проєкти студентів інженерного відділення та факультету інженерів шляхів КПІ виконані під керівництвом Є. О. Патона в першій чверті ХХ ст.

Один з цих проєктів був пов’язаний з історією Петрівського залізничного мосту в Києві (сучасна назва – Рибальський залізничний міст) через ріки Дніпро і Десенка. Будівництво мосту розпочалося 15 травня 1916 року, і спочатку він носив ім’я імператриці Марії Федорівни. Міст був складовою частиною об’їзної стратегічної залізниці і призначався для перевезення військ. Розрахунок мосту з арочними металевими фермами виконав професор КПІ Є. О. Патон. До проектування лівобережного дерев’яного шляхопроводу мосту він залучив студентів-дипломників інституту. Будівництво мосту було завершено 26 січня 1917 року. Через бурхливі воєнні і революційні події міст занепав і довгі роки був занедбаний.

Одним із проєктів відбудови мосту був проєкт студента Факультету Інженерів Шляхів КПІ Максима Срібного (1902-?).

В період Другої світової війни Петрівський залізничний міст двічі руйнували і знову відбудовували.

В короткий термін була проведена пошукова робота, і з’ясовані деякі сторінки біографії Максима Срібного, які представлені на стенді.

Над створенням в короткий термін міні-виставки працювали директор ДПМ ім. Бориса Патона Наталія Писаревська Nataliiya Pusarevska, науково-дослідний відділ з історії КПІ – зав. відділу Віталій Татарчук Vitalii Tatarchuk і н.с. Любов Бакаєва (пошук матеріалу і науковий супровід); відділ науково-фондової роботи – зав. відділу Алла Москалець, технік Євгенія Артьомова (первинна реставрація), інженер Тетяна Майданюк (оформлення); головний інженер ДПМ Іван Закревський (монтаж).

До Дня залізничника 4 листопада 2025 року музейники планують значно розширити виставку і донести до широкого загалу більш повну картину цього аспекту викладацької діяльності видатного вченого Євгена Патона.

Водночас запрошуємо всіх охочих ознайомитися з нововиявленим раритетним експонатом в експозиції Державного політехнічного музею за адресою: м. Київ, Проспект Берестейський, 37, корпус № 6, з 9.00 до 17.00. Для збереженості експонату він буде демонструватися лише місяць – до кінця квітня цього року.