U-2 літали над СРСР 24 рази. В тому числі один раз випадково і один раз в один бік. Крім того була деяка кількість польотів вздовж кордонів та територіальних вод СРСР і декілька скасованих польотів
З цих 24 разів над Україною літали тричі: двічі у 1956 році та один раз у 1960
Над Києвом U-2 пролітав лише один раз: 9 липня 1956 року (A2021). Але в цей день вся Україна була закрита щільними хмарами
А Одесі, Криму, Дніпру, Запоріжжю і особливо Харкову – пощастило. Ці знімки існують, розсекречені і зберігаються в архіві
З польотів вздовж кордонів України без вторгнення у повітряний простір відстежуються 6 операцій вздовж Чорноморського узбережжя, як мінімум три з яких окрім ELINT-обладнання несли фотокамери для зйомки під кутом. Однак на сьогодні жодне з цих "транскордонних" фото в архіві не доступне
Над Україною та СРСР розвідники літали і до U-2. І, можливо, деякі навіть над Києвом. Але надії на публікацію фото з них майже нема
В якості стратегічного розвідника на зміну U-2 прийшли супутники програми Corona/Keyhole. Перші супутникові знімки території СРСР були отримані того ж року, коли збили Пауерса і ще до того як у небо злетів перший A-12
Q&A
Історія U-2 з відомих причин досить скандальна, тому добре досліджена незалежними істориками.
Крім того у 2012-2013 роках розсекречено багато матеріалів ЦРУ стосовно цієї програми, включаючи робочі документи, внутрішні історичні огляди та, власне, відзняті фотознімки.
Докладніше – див у розділі Метод та в інтерактивному каталозі джерел з посиланнями на документи, за якими ви можете перевірити висновки самостійно.
З трьох операцій, що зачепили територію України, в архіві зберігається 103 плівки (касети)
з сумарною кількістю 13072 знімки. І чотири плівки з неповною/сумнівною атрибуцією, які можуть відноситись або не відноситись до України та/або СРСР.
За нашими розрахунками з них на територію України припадає 41 касета з близько 4400 знімками.
З них таких, що можуть містити зображення не закрите хмарами повністю –орієнтовно 35 касет з близько 3000 знімками..
Територія, яка покрита підтверджено-якісними фотографіями, міститься на 6 касетах з 798 знімками..
Також існують по одній касеті плівок курсових реєстраторів з кожного вильоту.
На двох з них також мають бути низькороздільні фотознімки України у кількості, пропорційній розміру безхмарних ділянок.
Є документи, що підтверджують виконання "транскордонних" знімків узбережжя, зроблених під кутом під час польоту літака над Чорним морем. Але через велику відстань та великий нахил якість таких фото не дуже добра. А головне – на сьогоднішній день в каталозі архіву плівки з цих польотів відсутні.
Літак U-2 пролітав над Києвом зранку 9 липня1956 року(10:25 за місцевим часом)
курсом з півдня на північ десь між Святошином та Борисполем
(через хмарність існують лише дані інструментальної навігації).
Камери, судячи з номерації кадрів, були увімкнені, але місцевість була повністю закрита хмарами.
Так що на знімках зроблених над Києвом зображення Києва нема.
Принаймні фотоінтерпретатори ЦРУ там нічого не побачили: в звіті перелік виявлених цілей
переривається в районі кордону з Угорщиною з поміткою "хмарність збільшується" і відновлюється вже десь під Жлобином.
Приблизна схема покриття фотозйомкою. Докладніше – див. карту польотів
Нашою метою було не вивчення історії операцій U-2
або американської системи секретного діловодства, а пошук аерофотозйомки Києва.
Тому нас задовольнило з'ясування того факту, що розсекречені плівки всіх польотів у повітряному просторі України.
Але ми помітили, що в каталозі архіву [RG-263] частина плівок відсутня.
Навіть деякі з тих, про які точно відомо, що вони існували. В тому числі з польотів вздовж узбережжя,
з яких існували знімки території під кутом.
Ми не знаємо причин такої вибірковості: то може бути через втрату, через не зняту секретність,
чи через те, що архів ще не каталогізував всі наявні плівки.
Додатково зазначимо, що в США існують спеціальні режими секретності відносно окремих територій.
Одна з таких територій, наприклад, Ізраїль: згадка про нього цензурована навіть на документах,
розсекречених вже в 2013 році. Цілком ймовірно, що цей режим застосовується і до фотозйомки.
Про це також згадується в [Hammer-Ur]. Але ми не досліджували це питання спеціально.
Орієнтовна роздільна здатність знімку – порядка 0.4-1.2 м..
Вона змінювалась з удосконаленням обладнання і плівок, а також сильно залежить від напрямку зйомки,
атмосферних умов, застосованих фільтрів, справності обладнання в конкретному польоті та багатьох інших факторів.
У польоті на робочій висоті більше 20км літак U-2
знімає смугу від півсотні до декількох сотень кілометрів завширшки.
Ширина смуги відрізняється в залежності від використаного типу обладнання. Більш докладно – див. описи камер.
Оскільки задовільних знімків Києва не існує, предмету для подальшого докладання зусиль в межах нашої спеціалізації – нема.
Але сподіваємось, що оброблена нами інформація стане в нагоді іншим дослідникам і вони відшукають та опублікують знімки своїх міст.
Плівки видаються для перегляду в
Cartographic Research Room,
College Park, Maryland. Для замовлення необхідно знати номери ON та BARCODE – див. описи кожної окремої місії та додатки.
Більшість знімків знаходяться в сховищі в Lenexa, Kansas і не доступна миттєво,
а доставляються в Research Room за замовленням. На сайті NARA докладно описані
правила відвідання і вимоги до користування сканувальним обладнанням.
Станом на 2019 рік архів не мав обладнання для сканування плівок такого формату, але дозволяв використовувати фототехніку для перезйомки зі стола. Процес одного з можливих способів такої зйомки докладно описаний в [Hammer-Ur].
На сайті NARA також можна знайти список акредитованих дослідників –
тут
або
тут,
яких можна приватним чином винайняти, якщо немає можливості відвідувати архів особисто.
Так, над CPCP від закінчення Другої Світової війни розвідники літали багато на чому.
Але то були одиничні авантюри. Програма AQUATONE (U-2) – це перша одночасно
системна та успішна спроба. Хоча, звичайно, теж авантюра.
З до-U2 періоду у зв'язку з Україною в першу чергу згадуються спільна британсько-американська
операція перельоту Jiu-Jitsu та британьска операція транскордонної фоторозвідки Robin.
За непрямими свідоцтвами один з цих польотів, можливо, пролягав над або поблизу Києва.
Також над Україною начебто пролягав маршрут англійської фоторозвідувальної операції 1953 року
до Капустина Яру [CIAOR, p.23].
Але існування цієї місії піддається сумніву профільними істориками [Pocock:INS:2002].
Але саме неприємне, що англійці, на відміну від американців, в цьому плані більш схожі на Совєти: вони знищують, а не розсекречують.
Тому шанс отримати якісь фото з цих місій наближається до нуля, навіть якщо вони існували в реальності.
Ну і програми перельотів автоматичними аеростатами з надзвичайно низькою ефективністю.
Ми не шукали в цьому напрямку спеціально, але в звітах що траплялись, із найближчих до Києва територій
в зв'язку з цією програмою згадувалась лише Польща.
Майже жодного разу вторгнення у повітряний простір не лишилось непоміченими військами ППО.
Однак відстежувати повний шлях і навіть ідентифікувати тип літака Совєти могли не завжди і не всюди.
U-2 були не єдиним типом літаків, які літали над територією СРСР
до та під час Першої Холодної війни 1953-1962
Інцідент з Френсісом Гері Пауерсом не був ані першим ані останнім випадком збиття Совєтами літаків-розвідників.
Але був єдиним збитим в глибині території
СРСР збивав не тільки U-2 і не тільки в межах свого повітряного простору.
U-2 збивали не тільки над СРСР.
Радянські літаки також збивали, навіть пасажирські. Час такий був: всі збивали всіх
Можливо найбільш авторитетний історик з теми U-2 – британець Chris Pocock.
Основні роботи наведені в переліку джерел.
На схемі нижче на часовій шкалі нанесені польоти U-2 над територією України та СРСР разом з деякими іншими подіями для орієнтування в часі.
Блакитним показані прольоти через Україну,
Чорним — перельоти та вторгнення в повітряний простір СРСР,
Брудно-жовтим — ненавмисні вторгнення в повітряний простір СРСР,
Сірим — польоти без входу у повітряний простір СРСР,
Червоним хрестом позначені випадки збиття літаків всередині і поруч з повітряним простором СРСР.
Для польотів U-2 поруч вказано номер місії, для польотів інших літаків — тип літака.
U-2 над Україною та СРСР в просторі
На інтерактивній карті Google Maps нанесені схематичні маршрути всіх 24 польотів U-2 над СРСР та додатково двох прикордонних польотів.
Для території України приблизно визначені та нанесені зони покриття та приналежність знімків до конкретних плівок (касет).
Додатково в межах України позначені деякі ідентифіковані цілі за даними звітів Mission Target Evaluation.
Точність та докладність кожного окремого маршруту відрізняється в залежності від наявної інформації в знайдених документах.
Місіям що не стосуються України приділено менше уваги: більшість з них нанесені за спрощеними схемами з [CIAOR] без додаткового уточнення.
Для інформації про спосіб отримання траси польоту – див. розділ "Метод" та зведену таблицю польотів над СРСР нижче.
На цьому місці закінчуються висновки і починаються подробиці з цифрами для зануд та архівними номерами для ентузіастів :)
Метод
Початковим і головним питанням було:
"А начебто-ж були якісь U-2, щось фотографували... Десь жеж воно має лежати. Може там є щось нам потрібне? Як би його знайти?"
Де лежить – з'ясувалось швидко і очевидним чином (Боже бережи Америку та її платників податків!). Лишилось з'ясувати що саме шукаємо.
Спочатку був складений і перевірений перелік місій прольоту території СРСР.
Основними джерелами для цього стала оглядова історична публікація ЦРУ
The Central Intelligence Agency and Overhead Reconnaissance. The U-2 and OXCART Programs, 1954-1974 [CIAOR]
з описом та дрібномасштабними схемами окремих операцій,
та каталог архіву [RG-263], де вказані регіони операцій.
Це дало загальне уявлення про технічні та політичні обставини перельотів і розуміння того,
що їхня кількість обмежена і добре відстежується з точністю до одиниці.
Незважаючи на те, що з [CIAOR] вже було ясно, які з місій торкались України, ми додатково заморочились з треками кожного польоту. Цікаво ж, чи не так?
Пошук у електронному архіві ЦРУ [CREST] виявив робочі документи програми U-2, які дозволили прив'язати польоти до місцевості:
Звіти про ідентифікацію цілей та аналіз знімків (Mission Coverage Summary, Target Evaluation Report, ODE)
Карти радарного спостереження за польотом (A2021) з мітками часу — вони були використані для підтвердження схем з [CIAOR]
Телеграми і інші документи з переліками координат запланованих поворотних точок маршруту
Схеми фактичного профілю (висоти) польоту відносно запланованих поворотних точок маршруту з зазначенням координат цих точок
Схеми польоту з зазначенням координат поворотних точок маршруту, окремих населених пунктів, координатної сітки
Фактичні маршрути і схеми покриття зйомки, нанесені на карти місцевості (B8005, B8009) — в цьому випадку вони були використані як пріоритетне джерело
Кількість документів вимусила нас створити електронний каталог щоб орієнтуватись в них: каталог джерел.
Також надзвичайно корисною виявилась робота Emily Hammer, Jason Ur "Near Eastern Landscapes and Declassified U2 Aerial Imagery", автори якої вирішували схожу задачу для іншої території – Близького Сходу. Ця публікація стала другим після [CIAOR] головним джерелом інформації. Також завдяки цій роботі ми можемо візуально оцінити можливу якість фотографій.
Для місій над Україною виявлені цілі були розподілені не лише у просторі, а і у послідовності зйомки. Частина з цілей, для яких можна точно встановити координати, позначена на інтерактивній карті кольоровими маркерами.
Для з'ясування які території в принципі могли потрапити під зйомку, була розшукана
документація на використані фотокамери і вивчені їхні характеристики.
З'ясовані характеристики – див. у розділі "Залізо".
За цими даними на карту для ділянок над Україною з боків від траси маршруту
нанесені орієнтовні смуги покриття.
Але слід розуміти, що через нахил, що збільшується до краю видимої зони,
практично-корисна частина покриття значно менша ніж формальні видимі межі.
В принципі задовго до завершення дослідження стало ясно, що фотографій Києва не буде. Але
воно таки було доведено до логічного завершення з естетичних міркувань.
Основна частина польотів, які не торкались України, були нанесені на карту за схемами з [CIAOR].
Частина маршрутів була перевірена / уточнена з урахуванням знайденої в документах інформації.
Для деяких місій (B4059, C6011, B4125) інформації про маршрути не знайшлось.
Для них трек був отриманий таким чином: координати ідентифікованих цілей з відповідних звітів
були за можливістю уточнені за допомогою пошуку топонімів на Google Maps і нанесені на карту.
На деяких ділянках щільність виявлених цілей зробила трасу польоту очевидною.
І якщо в текстових частинах звітів не виявилось підказок, проміжки були заповнені з припущення
про політ за найкоротшою/найплавнішою траєкторією або вздовж природньго орієнтира:
річки або дороги (ланцюгу населених пунктів).
Ділянки від бази до району розвідки і назад майже для всіх місій показані умовними прямими.
Польоти над "дружньою" територією з очевидних причин не лишили багато слідів в документах.
Зведений список способів відтворення маршруту польоту:
A2013, A2014, A2020, B4035, B4039, B4045, B4048, B4049, B4050, B4058, B4154, B4155 - Схеми з [CIAOR p.103,107,136,169,175] без додаткового уточнення
A2021, A2023 - Схеми з [CIAOR p.107],
перевірені/уточнена за документами місій відповідно [A2021] та
[A2023] / [A2024])
A2040 - Схематичний трек з [CIAOR p.141], база вильоту – з інформації [CIAOR p.140]. В [Pocock:Note:2013] стверджується, що ця схема "edited" (цензурована).
B4016, B4059, B4125, C6005, C6008, C6011 - Реконструкція на основі ланцюгу координат ідентифікованих цілей, документи
[B4016],
[B4059],
[B4125],
[C6005],
[C6008],
[C6011] відповідно.
B4020 - Реконструкція на основі ланцюгу координат ідентифікованих цілей, маршрут виходу з повітряного простору СРСР невідомий, показаний умовно. Документи: [B4020]
B4036 - Схематичний трек з [CIAOR p.136], місце розвороту відносно кордону додатково перевірено за координатами сітки і схемою польоту з
[CIA-RDP89B00551R000600390003-0]
Каталог опису [RG-263] на даний момент розрізняє одиниці зберігання з точністю до місії: кожній місії відповідає півтора десятка плівок без прив'язки до місцевості.
Але з пояснень архівних спеціалістів та роботи [Hammer-Ur] відомо,
що ідентифікатор касети (в сучасному каталозі [RG-263] позначається "CAN") –
це те саме число, що ідентифікатор "CNTROL" з каталогів Control List того часу [CTL],
які зберігаються в архіві ЦРУ [CREST] і містять додатково інформацію
про діапазони номерів знімків на кожній плівці.
Перетнувши ці множини, ми отримали точну відповідність "номер знімка - архівний ідентифікатор плівки", а порівнявши з іншими звітами і приблизне співставлення "локація - архівний ідентифікатор плівки".
Згадки про плівки місії B8009 в Control List не знайшлось. Тому відповідність архівних ідентифікаторів плівкам цієї місії була припущена за спостереженнями закономірностей позначень плівок попередніх місій з камерами такого типу.
Маршрут польоту:
Німеччина - Чехія - Австрія - Угорщина - Україна - Білорусь - Польща - Чехія - Німеччина
Райони України:
Чоп - Львів - Рівне - Новоград-Волинський - Житомир - Біла Церква - Київ - Чернігів
Додаткові відомості:
Зі звіту [CIA-RDP89B00709R000500960003-6] нам відомо про виявлені після польоту відмови та несправності:
плівка камери 8-L намоталась навколо ролика лічильника після 1028 знімка (над останньою ціллю в кінці польоту, для України не має значення);
лічильник камери 6-R не працював впродовж всього польоту. Самі по собі ці несправності не були перешкодою для фотографування.
Було відзнято по 1099 кадрів кожною з трьох камер та 750 футів плівки трекера.
Прізвище пілота та час зльоту/посадки наведено за даними картки місії [CIA-RDP75B00349R000200220003-5]. В [CIAOR] та похідних джерелах в якості пілота вказаний Carl K. Overstreet – пілот іншої місії A2020, що відбулась в цей самий день. Ми не знаємо яке джеререло більш точне, але надали перевагу первинній документації.
Повнота покриття:
В звіті зазначається, що маршрут не відстежується за винятком чотирьох ділянок:
Прага-Чоп
Жлобин-Мінськ
Честохова-Брно
неідентифікована ділянка в кінці маршруту в Німеччині (координати точки N нам невідомі)
Ідентифіковані об'єкти в звітах також закінчуються десь біля кордону Угорщина-Україна з коментарем "хмарність збільшується" і відновлюються біля Жлобина.
Останній і, схоже, единий ідентифікований об'єкт перед заглибленням в Україну – Станція Чоп.
Додаткові відомості:
Того дня було призначено два польоти: A2023 та A2024, але A2024 було скасовано. Тоді для польоту за завданням A2023 обрали літак, який був призначений для завдання A2024 тому що він на той момент часу був підготований в більшій мірі. Тобто полетіли по завданню A2023 на літаку, на якому все – включаючи маркування плівок – було виставлено як A2024. З цієї причини в номерації документів і фотознімків існує плутанина: частина позначена як A2023, а частина – як A2024. Насправді в цьому випадку це фактично одне і те саме.
На зворотній частині маршруту над Румунією фотокамера була вимкнута.
Повнота покриття:
Майже весь маршрут над Україною був закритий змінною хмарністю різної інтенсивності, до неперервної включно.
З коментарів у звітах та відсутності ідентифікації очевидних локацій вздовж маршруту можна припустити, що більшість фотографій має якість "в дірках між хмар можна бачити окремі ділянки":
від польського кордону до Стрия
прикордонна зона Україна-Румунія
Одеса та частина узберіжжя
Херсон та околиці частково
Степова частина Криму: Джанкой - Керч
Керч та околиці, протока
Балаклава - Севастополь
Судячи з повної відсутності ідентифікованих локацій такі ділянки захмарені повністю:
Івано-Франківськ - Коломия - Чернівці
Перекоп та околиці
Південний берег Криму від Керчі до Балаклави
Західний берег Криму (Сакі - Євпаторія)
Висновок: траса пролягає далеко від Києва. Може існувати деяка кількість ділянок території Заходу і Півдня України, які можуть бути присутні на знімках з деякою ймовірністю.
Додаткові відомості:
Це була спільна операція США з Великобританією, за штурвалом літака сидів пілот Повітряних Сил Її Величності.
Повнота покриття:
Частина маршруту була закрита хмарністю різної інтенсивності. В звітах явно позначені деякі райони повної та часткової хмарності та райони якісного покриття.
Для цієї місії існує точний трек маршруту нанесений на карту.
Мають існувати знімки таких ділянок:
від російського кордону - Харків - Красноград - Дніпро (повністю, гарної якості)
від Дніпра до Генічеська з перервами, частково закрито хмарами
Харків – якісне покриття всього міста та околиць (підтверджено документами)
Кам'янське (Dneprodzerzhinsk) - покриття всього міста (підтверджено документами)
Запоріжжя – Через димку якість фото посередня (підтверджено документами)
Дніпро (Dnepropetrovsk) - Більшість міста закрита димкою та хмарами. В околицях міста якість змінюється від гарної до поганої (підтверджено документами)
Севастополь – Більшість міста закрита димкою та хмарами (підтверджено документами)
Припускаємо, що такі ділянки захмарені повністю або частково:
від Генічеська до Симферополя (підтверджено документами)
вся гірська частина Криму
Висновок: траса пролягає далеко від Києва. Підтверджено існування якісних знімків Східної України та знімків Південної України змінної якості
Віднесена до місії A2021,
в той час як всі плівки з місії A2021 існують під своїми номерами, які співпадають зі списками Film Control List 196х років [CTL] (включаючи плівку Tracker-камери).
Локацією цих плівок названа Південно-Східна Азія (SE ASIA), також під ідентичними номерами записані плівки місій A2010, A2013, A2014 та A2020.
Згадки про тризначні ідентифікатори бойових місій в той період зустрічаються лише в документі
Film Control List [CIA-RDP78T04751A000500010016-3],
причому у зв'язку з саме цими трьома плівками. Там вони позначені як CAMERA DES = 1, тобто Tracker-камера.
В сучасному каталозі [RG263] локацією цих плівок назван CPCP.
У вказані дати зі знайдених місій співпадає лише C6012 (1958-06-19), але для неї плівка tracker-камери
зберігається під окремим номером (CAN=2366, ON=76860, BARCODE=12589).
Одномісний реактивний літак, спеціально розроблений для розвідки на недосяжних для перехоплювачів висотах. Вперше злетів 1 серпня 1955 року.
Може нести змінну розвідувальну апаратуру: фото, електронну, обладнання для збирання зразків повітря, тощо.
В документах для позначення типу встановленного обладнання може використовуватись термін "конфігурація": наприклад "Configuration A-2" – літак зі встановленою камерою типу A-2.
Вподальшому декілька разів модернізувався. Експлуатується досі.
Характеристики першої версії (U-2A):
Розмах крил:
24.4 м
Площа крил:
55.7 м²
Довжина:
15.1 м
Швидкість:
~ 700 км/год(~ 200 м/сек)
Висота польоту:
> 21.3 км(70000 футів)
Дальність польоту:
> 5500 км
Літак U-2 зі всіма варіантами апаратури. Камери A-2 та B – відповідно четверта та шоста справа. (Фото з [Merlin p.197])
Камера типу A-2 – це три окремі камери, змонтовані на єдиному шасі, та спрямовані вниз під різними кутами.
В документах може позначатись Hycon HR-72, A-2 (весь модуль в зборі), HR-731,K-38 (окремі камери)
Може вмикатись та вимикатись пілотом під час польоту відповідно до виконуваного завдання.
Вигляд окремої камери (без касети з плівкою). (Джерело зображення: U2 FLIGHT MANUAL)
Позначення камер і плівок:
R-6 або 6 – напрямок зйомки вбік праворуч
V-7 або 7 – напрямок зйомки вертикально вниз
L-8 або 8 – напрямок зйомки вбік ліворуч
За 15 секунд фіксованого інтервалу зйомки камери А-2 літак пролітає приблизно 3 км, що забезпечує перекриття більше 60% сусідніх знімків при зйомці з робочих висот і дозволяє аналізувати стереопари.
Спеціально сконструйована камера з одним об'єктивом, що здатний повертатися на 7 кутових позицій (напрямків зйомки).
Знімає кадри у різних напрямках по циклічній програмі, яка визначається обраним режимом роботи (див. нижче).
Кожен кадр складається з напівкадрів на окремих плівках, які рухаються у протилежних напрямках (таким чином запобігається зсув центру тяжіння системи в процесі переміщення плівки з котушки на котушку).
Щодо накладання країв плівок в різних джерелах описи співпадають не повністю: у [CIAOR] йдеться, що краї плівок накладаються. В [Hammer-Ur] та документації (див. нижче) – що існує щілина в покритті на стику і навіть через це існувала рекомендація не літати безпосередньо над важливими цілями.
В документах може позначатись B, Hycon-B, 73-B
Може вмикатись та вимикатись пілотом під час польоту відповідно до виконуваного завдання.
Камера B в експозиції National Air and Space Museum (Джерело зображення: Wikipedia)
Характеристики:
Фокусна відстань:
36" (914 мм)
Апертура:
f/10
Витримка:
1/150, 1/300
Ширина плівки:
2 рулони по 9½"(240 мм)
Довжина плівки:
4000'/рулон(1219 м)
або 6000'/рулон(1829 м)
Формат кадру:
18×18"(457×457 мм)
Роздільна здатність об'єктиву:
100 ліній/мм
Роздільна здатність знімку:
2.5' (0.76 м)
Інтервал між знімками:
4.5 або 7.6 сек(в залежностівід режиму)
Кут огляду:
Об'єктив: 28°4' Режим 1: 182°(7 знімків) Режим 2: 86°(3 знімки)
Решта – див. опис режимів
Кут між вісями зйомки:
23.5°
Ширина смуги покриття:
Режим 1: від горизонту до горизонту Режим 2:~ 40 км (*)
Решта – див. опис режимів
Покриття окремого вертикального знімку:
~ 6.5×6.5 миль(~ 10.5×10.5 км) (*)
* - для зйомки з робочої висоти 70000 футів/ 21.3км
Позиції (напрямки зйомки):
3L – ліворуч під кутом 72.5° від вертикалі
2L – ліворуч під кутом 49.0° від вертикалі
1L – ліворуч під кутом 23.5° від вертикалі
V – вертикально вниз (0°)
1R – праворуч під кутом 23.5° від вертикалі
2R – праворуч під кутом 49.0° від вертикалі
3R – праворуч під кутом 72.5° від вертикалі
Схеми покриття для висоти польоту 70000 футів/ 21.3 км
Позначення плівок: 9R, 9L.
Для цієї камери "ліва" та "права" плівки – це позначення частин кожного кадру, а не напрямок зйомки відносно літака. На кожній плівці послідовно експоновані відповідні півкадри з усіх позицій, на які повертався об'єктив за заданою програмою.
Режими
В різних документах наведені різні дані про кількість, зміст і позначення режимів.
Можна припустити, що режими могли відрізнятись з модифікаціями камер. Документ [CIA-RDP78B05703A000700020004-3] свідчить про те, що режими Mode A та B можуть бути пізнішими модифікаціями режимів 3 та 4.
У будь якому разі, судячи зі звіту [CIA-RDP90B00224R000300380005-6] на місії B8009, що нас цікавить, використовувався режим 1: "від горизонту до горизонту", опис якого співпадає у всіх документах.
Але для інформації ми звели всі виявлені описи режимів в таблицю:
Так як кадр знятий під кутом покриває тим більшу площу, чим більший кут зйомки відносно вертикалі,
послідовність чередування позицій в деяких режимах (1, A, B) запрограмована таким чином, щоб зменшувати частоту зйомки нахилених напрямків.
Режим 1 (Mode 1) – від горизонту до горизонту:
Задіяні напрямки: 3L,2L,1L,V,1R,2R,3R
Повний цикл до повторення: 10 позицій
Послідовність переключення: 1L-2L-3L-1L-V-1R-2R-3R-1R-V
Інтервал між кадрами: 4.5 сек
Тривалість зйомки: 5 годин
Ширина смуги покриття: від горизонту до горизонту
Схематичне позначення покриття серії з 7 знімків місії B8009 (режим 1)
Режим 2 (Mode 2) – вниз-вбоки:
Задіяні напрямки: 1L,V,1R
Інтервал між кадрами: 7.6 сек
Тривалість зйомки: 8 годин
Ширина смуги покриття: 39.8км
Примітка: Зі зйомкою в цьому режимі мали справу дослідники [Hammer-Ur]
Режим 3 (Mode 3) – тільки праворуч:
Задіяні напрямки: 1R,2R,3R
Повний цикл до повторення: ?
Послідовність переключення: ?
Інтервал між кадрами: 7.6 сек
Тривалість зйомки: 8 годин
Режим "A" (Mode A) – пізніша модифікація режиму 3, вниз і праворуч:
Задіяні напрямки: V,1R,2R,3R
Повний цикл до повторення: 9 позицій
Послідовність переключення: V-2R-1R-V-3R-1R-V-2R-1R
Інтервал між кадрами: ?
Тривалість зйомки: ?
Режим 4 (Mode 4) – тільки ліворуч:
Задіяні напрямки: 1L,2L,3L
Повний цикл до повторення: ?
Послідовність переключення: ?
Інтервал між кадрами: 7.6 сек
Тривалість зйомки: 8 годин
Режим "B" (Mode B) – пізніша модифікація режиму 4, вниз і ліворуч:
Задіяні напрямки: V,1L,2L,3L
Повний цикл до повторення: 9 позицій
Послідовність переключення: V-2L-1L-V-3L-1L-V-2L-1L
Інтервал між кадрами: ?
Тривалість зйомки: ?
Режим 5 (Mode 5) – крім крайніх:
Задіяні напрямки: 2L,1L,V,1R,2R
Приклад знімку камери типу B
Лівий півкадр повного кадру знімка #40 плівки 9L місії B8652 (Алеппо, Сирія, 1959-11-19), напрямку польоту – вгору, показана межа другого півкадру.
(Джерело зображення: Hammer-Ur)
Повнорозмірний знімок подивитись і оцінити можна за цим посиланням
Низькороздільна панорамна камера зі скануючою оптичною системою. Призначена для запису маршруту літака. Встановлена на всі літаки, включаючи ті, що несли лише ELINT-обладнання. Увімкнена постійно.
Вигляд камери (без скануючої призми)
(Джерело – U-2 Handbook, p. 4-32)
Характеристики:
Фокусна відстань:
3" (76мм)
Апертура:
f/8
Періодичність зйомки:
32 сек
Витримка:
скан від горизонту до горизонту за 0.5 секунди
Плівка:
70 мм × 1000' (305м)
Формат кадру:
2 3/8" × 9 1/2" (60 × 240мм)
Тривалість роботи:
~ 10 годин
Кут огляду:
від горизонту до горизонту
Трекер та його плівки позначаються цифрой "1"
Схема покриття для висоти польоту 70000 футів/ 21.3 км
В таблиці зведено інформацію про місії над та поруч з Україною та СРСР (крім скасованих до вильоту)
Дата
Місія
Тип
Зліт
Посадка
Пілот
Обладнання
Фото в архіві
Основна ціль
1956-06-20
A2003
Вторгнення
Wiesbaden
Wiesbaden
Carl K. Overstreet
A-2
YES
Польща
1956-07-02
A2009
Вторгнення
Wiesbaden
Wiesbaden
Glendon Dunaway
A-2
YES
Країни Варшавського Блоку
1956-07-02
A2010
Вторгнення
Wiesbaden
Wiesbaden
Jacob Kratt
A-2
YES
Країни Варшавського Блоку
1956-07-04
A2013
Вторгнення (1)
Wiesbaden
Wiesbaden
Hervey Stockman
A-2
NO
Балтійське узбережжя СРСР
1956-07-05
A2014
Вторгнення (2)
Wiesbaden
Wiesbaden
Carmine Vito
A-2
YES
Москва, країни Балтії
1956-07-09
A2020
Вторгнення (3)
Wiesbaden
Wiesbaden
Carl K. Overstreet
A-2
NO
Білорусь
1956-07-09
A2021
Вторгнення (4)
Wiesbaden
Wiesbaden
Marty Knutson
A-2
YES
Україна, Білорусь
1956-07-10
A2023
Вторгнення (5)
Wiesbaden
Wiesbaden
Glendon Dunaway
A-2
YES
Україна
1956-11-20
B4016
Вторгнення (6)
Adana
Adana
Francis Gary Powers
A-2
YES
Південь СРСР, Кавказ
1956-12-22
B4019
Прикордонний
Adana
ELINT
NO
Південний кордон СРСР (від Чорного моря до Афганістану)
1957-03-18
B4020
Вторгнення (7)
Adana
Adana
James W. Cherbonneaux
ELINT
NO
Південь СРСР, Чорноморське узбережжя СРСР
1957-06-07
C6002
Перервано
Eielson
Eielson
ELINT
NO
Камчатка
1957-06-19
C6005
Вторгнення (8)
Eielson
Eielson
Albert Rand
B
YES
Камчатка
1957-07-30
B4033
Прикордонний
Adana
Adana
B
NO
Чорноморське узбережжя СРСР
1957-08-05
B4035
Вторгнення (9)
Lahore
Lahore
Buster Edens
B
YES
Тюратам (Байконур)
1957-08-08
B4036
Прикордонний
Lahore
Lahore
A-2
YES
Кордон СРСР (біля Іркутську)
1957-08-11
B4039
Вторгнення (10)
Lahore
Lahore
Bill McMurry
B
YES
Семипалатинськ
1957-08-21
B4045
Вторгнення (11)
Lahore
Lahore
Sammy V. C. Snider
A-2
YES
Семипалатинськ, Новосибірськ, Томськ
1957-08-21
B4048
Вторгнення (12)
Lahore
Lahore
Edwin K. Jones
A-2
YES
Алма-Ата, Омськ
1957-08-22
B4049
Вторгнення (13)
Lahore
Lahore
Tom Birkhead
A-2
YES
Красноярськ, Канськ
1957-08-22
B4050
Вторгнення (14)
Lahore
Lahore
James Cherbonneaux
A-2
YES
Семипалатинськ, Новокузнецьк
1957-08-28
B4058
Вторгнення (15)
Lahore
Lahore
Edwin K. Jones
A-2
YES
Тюратам (Байконур)
1957-09-10
B4059
Вторгнення (16)
Adana
Bill Hall
A-2
NO
Капустин Яр, Каспійське узбережжя
1957-09-15
C6008
Вторгнення (17)
Eielson
Eielson
Barry Baker
A-2
YES
Камчатка
1957-10-11
A2037
Прикордонний
Giebelstadt
Jacob Kratt
A-2
YES
Військові маневри в Баренцевом морі
1957-10-13
A2040
Вторгнення (18)
Giebelstadt
Hervey Stockman
A-2
NO
Мурманськ
1957-10-27
B4061
Прикордонний
Adana
A-1
NO
Чорноморське узбережжя СРСР
1957-11-06
B4065
Прикордонний
Adana
ELINT
NO
Чорноморське узбережжя СРСР
1957-11-21
B4067
Прикордонний
Adana
A-1
NO
Чорноморське узбережжя СРСР
1958-01-09
B4069
Прикордонний
Adana
ELINT
NO
Чорноморське узбережжя СРСР
1958-03-01
C6011
Вторгнення (19)
Atsugi
Atsugi
Tom Crull
A-2
YES
Далекій Схід СРСР (Благовещенськ)
1958-05-07
B4079
Прикордонний
Adana
ELINT
NO
Ірано-Радянський кордон
1959-07-09
B4125
Вторгнення (20)
Peshawar
Zahedan
Marty Knutson
B
YES
Тюратам (Байконур), Єкатеринбург, Нижній Тагіл
1959-11-01
С6045
Прикордонний
B
YES
Курильські острови
1959-12-06
B8005
Вторгнення (21)
Peshawar
Adana
Robert Robinson (RAF)
B
YES
Капустин Яр, Самара
1960-02-05
B8009
Вторгнення (22)
Peshawar
Adana
John MacArthur (RAF)
B
YES
Тюратам (Байконур), Казань, Саров, Україна
1960-04-09
B4155
Вторгнення (23)
Peshawar
Zahedan
Robert Ericson
B
YES
Семипалатинськ, Балхаш, Тюратам (Байконур)
1960-05-01
B4154
Вторгнення (24)
Peshawar
(USSR)
Francis Gary Powers
B
---
Тюратам, Єкатеринбург, Кіров, Архангельск
* Дані наведені в "спрощеному" вигляді. Більш докладно – див. повний варіант на Google Sheets.
11xx – Операції загону "A" з Німеччини: Середземномор'я
13xx – Операції загону "A" навколо Суецької кризи (Близький Схід, Середземномор'я), фото в архіві відсутні повністю
14xx – Близький Схід, 1958
15xx – Близький Схід, 1959-1960
17xx – Операції загону "C" в Індонезії, 1958
20xx – Операції загону "A" з Німеччини: Європа, Європейська частина СРСР, 1956
3xxx – Куба, Південна Америка, Південно-Східна Азія (загони "G", "H")
4xxx – Операції загону "B" з Пакістану: Південь СРСР, Китай, Близький Схід
60xx – Операції загону "C" з Аляски та Японії: Далекий Схід СРСР та Східна Азія
80хx – Операції за участі пілотів RAF, 1959-1960
86xx – Близький Схід, 1959
Ця таблиця стосується лише періоду 1956-1960 та лише "бойових" місій.
В документах ЦРУ, особливо в листуванні, деякі криптоніми можуть вживатись досить вільно і переноситись на пов'язані речі іншої природи. Тому про що йдеться мова – про сам літак, всю програму, конкретну місію, отримані дані або статті бюджету – слід інтерпретувати з контексту. Доречі при пошуку в архіві подекуди трапляються листи "слід навести лад у позначеннях!", але...
Значна частина криптонімів пов'язана з системою секретності SCI і грифом "TALENT"
"Бортовий номер" – внутрішній номер ЦРУ, що позначає конкретний екземпляр літака. Номери Articles знаходяться в межах діапазону 051..099, 160..190, 341..395. Не те саме що серійний або реєстраційний номер. Див. також [Merlin] Appendix A
AQUATONE
Проект ЦРУ з розробки та застосування літаків U-2. Також позначення допуску до інформації. В подальшому використовувались криптоніми CHALICE та IDEALIST.
Detachment
"Загін", "відділення" – назва організаційних одиниць застосування літаків U-2
Криптонім для позначення матеріалів проекту U-2 (Див. SCI, TALENT)
DIRTY BIRD
Модифікація літаків U-2 зі зменшеною радіолокаційною помітністю та/або обладнаних для радіолектронної протидії. Див. Project RAINBOW. [CIAOR p.128-133]
DRAGON LADY
Кодова назва операції з фінансування літаків U-2 через ЦРУ. В подальшому – назва самих літаків. Див. також SENIOR YEAR
ELINT
Абревіатура від Electronic Intelligence - радіоелектронна розвідка англійською
HTAUTOMAT
Центр обробки та інтерпретації інформації висотної фоторозвідки (відділення National Photographic Interpretational Center). Можливе скорочення "HTA".
IDEALIST
Одна з пізніших назв проекту CHALICE (AQUATONE), використовується орієнтовно з другої половини 1960 року після того як криптонім CHALICE був скомпрометований в зв'язку з захопленням Пауерса
K-Factor
Розрахункова висота, вище якої фоторозвідувальне обладнання забезпечує бажане покриття території з достатнім перекриттям суміжних знімків. Для місій, що нас цікавлять, K=50 (тисяч футів). Від цієї висоти йде відлік реальної висоти польоту в звітах і профілях місій, позначається K±N. Наприклад K+16 = (50+16) = 66 тисяч футів. Ми не виявили даних, чи це є параметром фотографічної системи чи літака вцілому.
mi
Mile - миля. 1 mi = 1.609 км
nm
Nautical mile - морська миля. 1 nm = 1.852 км
ODE
Для розглянутого періода – нез'ясована абревіатура. Приблизне значення з контексту: "Інтерпретація отриманих фотографій або звіт про її результати".
Зустрічається виключно у зв'язку з місіями фоторозвідки у період з листопада 1956 по квітень 1960 та листуванням з приводу фотографій (у назвах звітів – наприклад "ODE-8009" – та у словосполученнях "ODE photography", "ODE is produced", "preparation of the ODE", "HTA-ODE team").
Пов'язано з місіями над/поряд з СРСР за 5 виключеннями: три польоти над Східною Європою та два над Китаєм.
Можливо – назва відділу ЦРУ або підрозділу HTAUTOMAT.
З 1973 року – абревіатура підрозділу ЦРУ Office of Development and Engineering.
RAINBOW
Програма розробки технічних засобів зменшення радіолокаційної помітності літаків U-2. На U-2 особливо видатних досягнень не було, напрацювання скоріше пішли вже в програму OXCART. Див. також DIRTY BIRD
Парасольковий криптонім для позначення інформації, що стосуються всіх аспектів фото- та радіоелектронної розвідки (включаючи результати розвідки).
Як підмножини включає в себе окремі теми (в термінах системи SCI - compartments, sub-compartments).
Відомі теми, що стосуються фоторозвідки:
KEYHOLE - супутникова розвідка взагалі (пізніше втратив статус compartment і став синонімом TALENT)
CHESS - інформація програми U-2
RUFF - супутникова фоторозвідка (IMINT)
ZARF - супутникова радіоелектронну розвідка (ELINT)
DAFF - нез'ясована тема дотична до супутникової розвідки
DAUNT - нез'ясована тема імовірно пов'язана з U-2
EIDER - нез'ясована тема імовірно пов'язана з U-2
SENIOR YEAR
Криптонім USAF для U-2 (те саме що DRAGON LADY в ЦРУ)
Криптоніми окремих операцій
BLACK NIGHT
Програма розвідки території СРСР на Канберах, також підрозділ, що виконував цю програму (не стосується U-2 за виключенням того, що ці проекти мали шанс перетнутись на авіабазі Yokota). Іноді зустрічається в написанні BLACK KNIGHT
GRAND SLAM
Кодова назва місії B4154, яка найбільш відома тим, що скінчилась збиттям літака U-2 над територією СРСР і захопленням в полон пілота Френсіса Гері Пауерса. Так само називалась військова операція Пакістану в Кашмірі під час Індо-Пакістанської війни 1965 року, яка до U-2 відношення не має
SQUARE DEAL
Кодова назва місії B4155
HIGH WIRE
Кодова назва місії B8005
KNIFE EDGE
Кодова назва місії B8009, частина якої пролягала над Україною
TOUCHDOWN
Кодова назва місії B4125
SOFT TOUCH
Кодова назва операції розвідки території СРСР з авіабази Lahore (Пакістан) в серпні 1958, яка включає місії B4035, B4036, B4039, B4045, B4048, B4049, B4050, B4058.
Інші криптоніми та скорочення, які можуть зустрітись в документах
BLACKBIRD
Літак SR-71, а також криптонім проекту з його розробки. SR-71 - пізніша двохмісна модифікація літака A-12, див. OXCART
COMOR
Committee on Overhead Reconnaissance – підкомітет US Intelligence Board
CORONA
Програма супутникової розвідки. Також назва супутників. Див. також KEYHOLE
Інше позначення – WS-119L – проект аерофоторозвідки території СРСР за допомогою прольоту автоматичних аеростатів. Передувала проекту AQUATONE (U-2). Не принесла видатних результатів: з пів тисячі прольотів дані були отримані лише з декількох десятків. Не була єдиною програмою "аеростатної" розвідки, але найбільш відома. Існує міська легенда, що американська плівка зі збитих аеростатів використовувалась на радянській космічній станції "Луна-3" при зйомці зворотнього боку Місяця [П.Ф. Брацлавец]
HOMERUN
Операція розвідки північних територій СРСР за допомогою літаків RB-47 з та без вторгнення в повітряний простір СРСР. Загальна кількість – півтори сотні вильотів. Часовий проміжок – перша половина 1956 року
KEYHOLE
Рівень допуску SCI для позначення матеріалів супутникової розвідки (Див. SCI, TALENT, CORONA)
MUDLARK
Операція з'ясування обставин збиття Пауерса
OCTROI
Виробництво обладнання камер типів A-1, A-2, B, C на фірмі Perkin-Elmer на замовлення ЦРУ в рамках проекту AQUATONE (припущення)
OILSTONE
Криптонім USAF для позначення заходів підтримки проекту AQUATONE ЦРУ
OXCART
Криптонім програми ЦРУ для позначення розробки літака A-12 та фоторозвідки за його допомогою, також назва самого літака. Див. також BLACKBIRD
Також Program 101. Програма супутникової розвідки військово-повітряних сил США, яка існувала короткий час (1960-1962) разом з програмою ЦРУ CORONA. Вього було запущено 11 супутників з різними типами камер, перші як мінімум шість з которих були невдалими. Повністю не розсекречена.
WRSP
Weather Reconaissanse Squadron, Provisional – несекретна назва загонів U-2 (прикриття), WRSP-1 = Detachment A, WRSP-2 = Detachment B і т.д.
Авіабаза Incirlik, Turkey, з якої літали U-2 загону "B" і іноді загону "A" в райони Середземномор'я, Аравійського півострова, Середньої Азії та Півдня СРСР
Atsugi
Військово-морська авіабаза в Японії, з якої літали U-2 загону "C" в районі Далекого Сходу СРСР
Bodo
Авіабаза в Норвегії, яку планували використати для місій наскрізного прольоту СРСР. Френсіс Пауерс 1 травня 1960 року мав сісти саме там
Eielson
Авіабаза на Алясці, США, з якої літали U-2 загону "C" в районі Далекого Сходу СРСР до переміщення в Atsugi
Giebelstadt
Авіабаза в Німеччині, з якої літали U-2 загону "B" короткий час безпосередньо перед згортанням польотів з Європи.
Lahore
Авіабаза в Пакістані, з якої літали U-2 загону "B" в південну та центральну частину СРСР, Азію.
Lakenheath
Авіабаза в Великобританії, з якої від початку планувалось літати над Радянським блоком та СРСР. Через міжнародний скандал загін "A" передислокували до Wiesbaden-у
Peshawar
Аеропорт в Пакістані, з якого літали U-2 загону "B" в південну та центральну частину СРСР, Азію. Знаходиться поруч з центром радірозвідки Badaber
Wiesbaden
Авіабаза в Німеччині, з якої літали U-2 в райони Східної Європи, Радянського блоку та Середземномор'я
Zahedan
Аеропорт в Ірані, який використовувався для повернення U-2 в 1960 році (B4125, B4155)
(Це не вичерпний список місць базування U-2, а лише ті, що пов'язані з місіями над Україною, СРСР та Східною Європою)
Інші топоніми
Badaber
Військове містечко ВПС США в околицях Пешавару (Пакістан), центр радіоперехоплення та забезпечення польотів U-2
Kosulino Косулино
Селище поблизу Свердловська (Єкатеринбурга), на полі біля которого приземлився з парашутом Френсіс Гері Пауерс (місія B4154)
Povarnya Поварня
Селище поблизу Свердловська (Єкатеринбурга), де, якщо вірити СРСР, впали рештки збитого U-2 (місія B4154)
Sverdlovsk Свердловск
Місто в Росії, поблизу якого збили літак U-2 та захопили в полон пілота Френсіса Гері Пауерса (місія B4154). Сучасна назва - Єкатеринбург
Yokota
Американська авіабаза в Японії, місце дислокації літаків операції BLACK NIGHT, розглядалась як можливе місце базування Detachment C
Додатки
U2 над Україною: Каталог джерел і посилань
Структурований класифікатор посилань на матеріали, використані при створенні цієї сторінки. Всі окремі посилання по тексту вказують на записи цієї бази. https://museum.kpi.ua/map/special/u2kraine/?w=Class
U-2 над Україною: Карта польотів
Інтерактивна карта маршрутів польотів та зон покриття Посилання на Google My Maps
Gregory W. Pedlow and Donald E. Welzenbach The Central Intelligence Agency and Overhead Reconnaissance. The U-2 and OXCART Programs, 1954-1974.
History Staff CIA, Washington D.C., 1992, Secret. Approved for release 2013-06-25
https://nsarchive2.gwu.edu/NSAEBB/NSAEBB434/
Монографія з історії U-2 від організації-автора самої програми, розсекречена 2013 року. Містить схеми прольотів, зведену таблицю місій над СРСР.
Freedom of Information Act Electronic Reading Room CIA Records Search Tools
https://www.cia.gov/readingroom/advanced-search-view
Інструмент пошуку по розсекречених документах ЦРУ. Всі посилання типу [CIA-XXXXXXXX] – це посилання на документи в цьому архіві.
Emily Hammer and Jason Ur Near Eastern Landscapes and Declassified U2 Aerial Imagery
Published online by Cambridge University Press: 12 March 2019
Near Eastern Landscapes and Declassified U2 Aerial Imagery
Описана методика вивчення фотозйомки Близького Сходу. Наведені технічні деталі, особливості архівних позначень, реконструйовані дані, зразки знімків
Maurice S. Gyer
Methods for Computing Photogrammetric Refraction Corrections for Vertical and Oblique Photographs
Photogrammetric Engineering and Remote Sensing, March 1996.
https://www.asprs.org/wp-content/uploads/pers/1996journal/mar/1996_mar_301-310.pdf
Ми не використовували цю статтю – для точності нашої задачі навіть тригонометрії не потрібно. Але хто бажає зануритись у проблематику точності зображень на висотних фотознімках, може розважитись :)